Latvijas teātra eksperti: Krievijas teātru profesionālais līmenis šobrīd ir augsts

Festivāls „Zelta Maska Latvijā” rudenī, no 3. līdz 14. oktobrim, aicinās uz izrādēm, kuras guvušas Krievijas skatītāju un kritiķu atzinību. Savukārt jau šonedēļ Rīgā uz Dailes teātra skatuves iespēja redzēt Maskavas Mazās Bronnajas teātra viesizrādes „Varšavas melodija” un „Tartifs”, kuras gan nav festivāla „Zelta Maska Latvijā” izrādes. Latvijas teātra eksperti, kuri aprīļa sākumā bija devušies uz Maskavu skatīties „Golden Mask Russian Case” izrādes, atzīst, ka  Krievijas teātru  profesionālais līmenis pēdējos gados audzis, un dalās ar tur gūtajiem iespaidiem.

Festivāls „Zelta Maska Latvijā” notiek kopš 2006. gada, un tajā parasti iekļautas pēdējo sezonu labākās Krievijas izrādes. Taču šogad pirmoreiz festivāla vēsturē vienā gadā tā programmā iekļauti vienlaikus divi uzvedumi, kuri ir saņēmuši Krievijas Nacionālo teātra balvu „Zelta Maska” kategorijā „Drāma/ Lielās formas izrāde”.  Tie ir Pjotra Fomenko meistardarbnīcas „Sapnis vasaras naktī”, to iestudējis Ivans Popovskis un Majakovska Maskavas Akadēmiskā teātra iestudējums „Krievu romāns”(dramaturgs Marjus Ivaškevičs, režisors Mindaugs Karbauskis). Vēl festivāl programmā iekļautas Nāciju teātrī tapusī Antona Čehova „Ivanovs”, režisors Timofejs Kuļabins, un divas laikmetīgās dejas izrādes, kas godalgotas ar balvām „Labākā mūsdienu dejas izrāde”

„Es teiktu, tā ir klasika. Krievu un ārzemju klasika - Čehovs, Šekspīrs. „Krievu romānā” Marjus Ivaškevičs pieskaras vai visiem Tolstoja darbiem, un visi, kas lasījuši „Annu Kareņinu”, „Karu un mieru”, fragmentus no šiem darbiem izrādē atradīs. Taču es sev atklāju vienu lietu, cik grūti būt ģēnija sievai. Un otrkārt, es ļoti priecājos, ka varēsim atvest Majakovska Maskavas teātri ne tikai uz Rīgu, bet arī uz Liepāju un Ventspili. Mēs veidojam jaunu tradīciju: teātra tūrismu, tāpēc ka biļešu cenas Ventspilī un Liepājā ir tādas, kas ļauj aizbraukt tur, nakšņot viesnīcā un noskatīties teātra izrādi. Turklāt teātra „Balets Moskava” izrāde būs redzama tikai Liepājā un Ventspilī. Rīgā mēs to nerādīsim,” festivāla „Zelta Maska Latvijā” vadītāja Jūlija Ločmele raksturo šīgada programmu kopumā.

Teātra kritiķe Henrieta Verhoustinska uzskata, ka izrādes „Kafejnīca „Idiots”, „Ivanovs” un „Krievu romāns”, kuras rudenī varēs redzēt Rīgā, ir augstvērtīgas izrādes.

„Agrāk bija izrādes, kas spekulēja ar slavenu aktieru un režisoru vārdiem afišās, un nebija tik daudz meklējumu un vēlmes radīt novatorisku mākslas darbu. Bija pietiekami, ka iznāca kāds slavens aktieris, lai visa zāle uzsprāgtu aplausos,” vērtē Henrieta Verhoustinska.

„Šobrīd no tām izrādēm, kas bija nominētas „Zelta maskai” un kuras piedāvāja „Golden Mask Russian Case”, nav nevienas izrādes, kuras profesionālais līmenis nebūtu augsts. Aktieri strādā precīzi. Nav vērojama kliegšana, kas bija raksturīga krievu teātrim. Perfekti ievērotās žanra robežas, ja ir video, skaņas efekti, tas viss ir izpildīts augtā līmenī. Tas mani pārsteidza."
Latvijas Kultūras akadēmijas profesore Zane Kreicberga uz Maskavu devās kopā ar studentiem, kur varēja Mhat studijas skolā sekot mēģinājumu procesam. Tas bijis ļoti vērtīgi un jau atpakaļceļā vilcienā bijušas pirmās diskusijas un seminārs par redzēto. Vērtējot redzētās izrādes, Zane Kreicberga, atzīst, ka viņai šķitis, ka Maskavā ir daudzpusīga un dzīva teātra vide. Kad iepriekš viesojusies Maskavā un skatījusies izrādes pirms vairākiem gadiem, par teātra vidi Maskavā bijusi tāda saguruma sajūta. „Cilvēki no teātra vides saka, ka pēdējos piecos gados ir pacēlums – jauni mākslinieki, dažādi eksperimenti. Kopējais iespaids par dažādību un ļoti dzīvīgu teātra vidi,” raksturo Zane Kreicberga.

Līdz festivālam „Zelta Maska Latvijā” vēl visa vasara priekšā, savukārt jau šonedēļ Rīgā viesojas Maskavas Mazās Bronnajas teātris ar divām izrādēm - „Varšavas melodija”, ko 2009. gadā iestudējis režisors Sergejs Golomazovs un Moljēra komēdiju „Tartifs” (2011. gada iestudējums režisors Pāvels Safonovs). Pašlaik teātra repertuārā ir gan krievu, gan ārzemju klasika. Režisora Sergeja Golomazova veidotās izrādes iezīmē jaunu posmu teātra radošajā attīstībā, piesaista jaunus skatītājus, tai skaitā jaunatni. Mūsdienās Mazās Bronnajas teātris ir starp 10 visvairāk apmeklētajiem Maskavas teātriem.

http://lr1.lsm.lv

22. oktobrī 2017